České ticho na Benátském bienále prolomily horolezecké performance Vojtěcha Fröhlicha

Umění kriketu, neboli The Art of Cricket – přesně tak se jmenuje instruktážní kniha o kriketu, kterou napsal v roce 1958 Sir Don Bradman. Vizuálně není příliš přitažlivá, doplňují ji převážně černobílé fotografie. Ale jaké je opravdu umění, které kriket zobrazuje? Možná má překvapivě dlouhou historii, což dokazuje mimo jiné i fakt, že šlo vždy o extrémně populární hru. První obrazy na toto téma pochází už z osmnáctého století. Chlapci a pánové se na těchto dílech působí elegantně a zdá se, že vlastně neexistuje nic jednoduššího než tenhle sport.

Francis Cotes, Charles Collyer jako chlapec s kriketovou pálkou, 1766. Zdroj: Yale Center for British Art

Kriket se objevil poprvé na konci šestnáctého století v jihovýchodní Anglii. O dvě století později se pak stal národním sportem a celosvětovou popularitu si získal v devatenáctém a dvacátém století. Dnes se mu věnuje asi sto dvacet milionů hráčů v nejrůznějších zemích světa, což z něj dělá druhý nejpopulárnější kolektivní sport na světě (ano, tušíte správně: první je fotbal). 

Charles Collyer jako chlapec s kriketovou pálkou

Kriket se objevil poprvé na konci šestnáctého století v jihovýchodní Anglii. O dvě století později se pak stal národním sportem a celosvětovou popularitu si získal v devatenáctém a dvacátém století. Dnes se mu věnuje asi sto dvacet milionů hráčů v nejrůznějších zemích světa, což z něj dělá druhý nejpopulárnější kolektivní sport na světě (ano, tušíte správně: první je fotbal). 

James Grundy

Další obraz představuje jednoho z nadhazovačů padesátých let devatenáctého století Jamese Grundyho (1827-1873). Šlo o extrémně talentovaného sportovce. Byl například jedním z dvanácti hráčů, kteří s anglickým kriketovým týmem navštívil Severní Ameriku. Obraz je důležitý především z toho důvodu, že skrze zobrazení Grundyho předznamenává popularitu, které někteří hráči později dosáhli. 

Sylvanus Redgate, James Grundy. Zdroj: Nottinghamshire County Cricket Club

Kriketový zápas (1909)

Obraz ze začátku dvacátého století s názvem The Cricket Match, jehož autorem je Spencer Gore, představuje pro umění zobrazující kriket velký posun. Neukazuje totiž konkrétního hráče, ale pracuje s kriketem jako součástí každodenního života všech lidí. Kdyby nebylo názvu díla, poznali bychom vlastně, že jde o zápas kriketu? Je to pro obraz nějakým způsobem zásadní? Nicméně dílo skvěle poukazuje na to, jak velkou popularitu si kriket postupně získával. 

James Grundy

Další obraz představuje jednoho z nadhazovačů padesátých let devatenáctého století Jamese Grundyho (1827-1873). Šlo o extrémně talentovaného sportovce. Byl například jedním z dvanácti hráčů, kteří s anglickým kriketovým týmem navštívil Severní Ameriku. Obraz je důležitý především z toho důvodu, že skrze zobrazení Grundyho předznamenává popularitu, které někteří hráči později dosáhli. 

Spencer Gore, Kriketový zápas, 1909. Zdroj: The Hepworth Wakefield

Slip 'N Slide Cricket

Malířka Amber Boardman pracuje s lidským tělem jako s čímsi tekutým. Její postavy připomínají spíše než lidi jakési výjevy z beztvarého, roztékajícího se panoptika. Touží po tom kontrolovat situaci, ale nejsou schopny toho dosáhnout. Obraz Slip 'N Slide Cricket zobrazující kriketovou momentku tak působí jako groteskní, ale o to mrazivější kritika naší honby za výkonem. K čemu to celé, když nejsme schopni naložit ani sami se sebou. Natožpak s nějakým míčkem… Toto dílo zároveň můžete brát jako protipól toho, co lze skrze sportovní tematiku v umění ukázat. Mnoho děl z článku využívalo kriket k adoraci sportu, všedního života, osobního kultu. Pro Boardman slouží jako prostředek ke společenské kritice. 

Amber Boardman, Slip 'N Slide Cricket, 2015. Zdroj: Edwina Corlette Gallery

Nic vám neujde

Výsledky soutěží, informace o aktuálních výstavách a podujetích a mnoho dalšího v našem AGS Newslettru.

Přihlášením souhlasíte se zpracováním Vašich osobních údajů. Před přihlášením si přečtěte podmínky zpracování zde.