PRVNÍ ROČNÍK 2023/24 

KURÁTOR PRVNÍHO ROČNÍKU

Mgr. PETR VAŇOUS, Ph.D.
Český historik umění, výtvarný kritik, teoretik, publicista a kurátor výstav. Věnuje se vztahu tradičních výtvarných medií (především malířství a kresby) k novým vizuálním trendům a sledovaní proměn malby a kresby v podmínkách informační společnosti služeb a všeobecně rozšířených nových médií (tzv. postmediální situace). Absolvoval obor Teorie a dějiny výtvarného umění na Filosofické fakultě University Palackého v Olomouci (1993–1999; Mgr.) a v rámci doktorského studijního programu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze obor Kurátor a kritik designu a intermedii (2011–2015; Ph.D.). V roce 2003 spoluzakládal Archiv výtvarného umění v Kostelci n. Černými lesy. V roce 2008 jedním ze zakládajících členů Společnosti Topičova salonu v Praze. V letech 2011–2018 působil jako odborný asistent na Akademii výtvarných umění v Praze. V letech 2015–2022 realizoval dlouhodobý výstavní záměr pražské Galerie Vyšehrad zaměřený na současnou nejmladší malbu. V letech 2018–2020 kurátor a zástupce ředitele Atria na Žižkově. Od roku 2012 je jedním ze zakladatelů a kurátorů Galerie Dům v Broumově. Koncipoval a připravil celou řadu výstav, např. Resetting/Jiné cesty k věcnosti (GHMP, Praha, 2007–2008); Fundamenty & Sedimenty (GHMP, Praha, 2011), Ivan Pinkava: Remains (American University Museum at the Katzen Arts Center, Washington, DC, 2012), Motýlí efekt? (Galerie Rudolfinum, Praha, 2013); Czech Dream (Bohemian Hall, NYC, 2015), The Natural World (Prague House in Brussels, Brusel, 2016), Inverzná romantika (Kunsthalle Bratislava, 2019), Vitální kolaps (Museum Kampa, Praha, 2019), Mezipaměť / Cache (Galerie Rudolfinum, Praha, 2021). Je autorem a spoluautorem knih a katalogových textů věnujících se současnému umění, např. Ivan Pinkava: Remains (Praha, 2012), Motýlí efekt? (Praha, 2013), Česká malba generace 90. let 20. století (Praha, 2015), Eberhard Havekost: Logik (Praha, 2017), Inverzní romantika (Praha, 2018), Robert Šalanda: Nespolehlivý vypravěč (Praha, 2018), Silvia Krivošíková (Bratislava, 2019), Retina (8smička, Humpolec, 2019), Michaël Borremans: The Duck (Galerie Rudolfinum, Praha, 2020), SPECTRUM (BiggBoss, Praha, 2020), Miroslav Polách: OPEN END (Torst, Praha, 2020), MEZIPAMĚŤ / CACHE (Galerie Rudolfinum, Praha, 2021), INKARNACE (Praha, 2022), Jakub Janovský: Betonová zahrada (AJG, Hluboká n. V. 2022), Jiří Šigut: MALBA / PAINTING/ MALEREI 2010-2022 (KANT, Praha 2022) nebo Zbyněk Sedlecký: REKVIZITÁŘ (Praha, 2022).

ANOTACE KURÁTORSKÉHO KONCEPTU 

Uvnitř pohybu 
Výtvarné umění tematizuje pohyb od nepaměti. Je totiž základním projevem vitálních a tvůrčích sil. Našich i těch, které nás přesahují a kterým se snažíme porozumět. Pohyb formuje lidské tělo, lidské vědomí i podvědomí. Denně se vztahujeme k horizontu událostí, neboli vše kolem nás je v neustálém pohybu, s kterým se musíme nějak vyrovnávat. Sport je oblastí, která tento pohyb vnímá jako symbolickou aktivitu. Tím, že se tato aktivita osamostatnila, může mít svá stanovená pravidla a stává se soutěží. Vztah výhry a prohry lze opět vnímat symbolicky jako modelovou situaci, na jejímž pozadí lze sledovat možnosti a předpoklady pěstovaného a trénovaného pohybu, který sleduje horizont samotných lidských možností. Vrcholový sport je uměním pohybu. Výstavní projekt Uvnitř pohybu se zaměřuje na výběr děl předních současných českých vizuálních umělkyň a umělců, kteří se ve své práci dotýkají tématu v podmnožině pohybu a sportu. Relace stanovuje právě přítomnost či absenci závazných pravidel pro pohyb a tělesný výkon. Vnější radost a vitalita je kontrolována temnějším pohybem vnitřních nároků, představ, tužeb, snů a ambicí. Prostřednictvím děl vizuální kultury se dostáváme do samotného jádra problému, v němž vzniká a zaniká základní projev lidského života – pohyb. Ten je tu přítomný jako základní motivace a předpoklad toho, abychom fyzicky existovali, abychom byli přítomni uprostřed dění a splynuli tak s přirozeným stavem neustále se proměňujícího světa.

Vybrána jsou díla od deseti žijících umělců současné české scény a doplněna formou veřejně vypsané soutěže (tzv. Open Call) o tři nejmladší autory. Součástí výhry v Open Callu je kromě účasti na výstavě také rezidenční pobyt v Paříži a následná prezentace děl v prostorách Českého centra. Výstava bude mít pražskou premiéru v únoru 2024 v prostorách SmetanaQ Gallery a reprízu v prostorách Českého centra v Paříži v červnu 2024, kdy se otevře při příležitosti zahájení letních olympijských her pořádaných Francií. Projekt Uvnitř pohybu doprovodí vydání katalogu s texty kurátora a reprodukcemi všech vystavených děl.

Mgr. Petr Vaňous, Ph.D., kurátor výstavního projektu


VYSTAVUJÍCÍ UMĚLCI


Výstava se konala v pražské SmetanaQ Gallery od 15/2 2024 do 17/3 2024.
V rámci vernisáže proběhlo také slavnostní předání cen pro umělecko-sportovní počiny roku a vyhlásila se vítězka open callu Veronika Čechmánková, která absolvovala rezidenční pobyt v Paříži. 
Následně se přesunula do Českého centra Paříž, kde se konala od 27/6 do 30/8 2024. 



OPEN CALL

První ročník open callu pro výstavu Art Grand Slam - Uvnitř pohybu se konal od 30.6 do 14. 11. 2023 a reagoval na podtitul výstavy. Byl otevřený všem umělcům*kyním do 30 let, kteří jsou na začátku své kariéry. Jednalo se tedy o studenty*ky vysokých uměleckých škol, či jejich absolventy*tky. Z více jak 100 přihlášek vybral kurátor Petr Vaňous shortlist dvanácti umělců a následně tři umělce*kyně, kteří se zúčastnili výstavy ve SmetanaQ a následně v Českém centru v Paříži. Během vernisáže byla vyhlášena jedna z finalistů*ek - Veronika Čechmánková, jako výherkyně, která získala rezidenční pobyt v Paříži. 

Tři finalisté 

FINALISTKA A VÝHERKYNĚ OPEN CALLu
VERONIKA ČECHMÁNKOVÁ 


Absolventka FAMU intermediálního ateliéru. Fotografka a výtvarnice, která se ve své tvorbě zaměřuje především na symboly, tradice a jejich proměny v čase. Ve svém soutěžním díle “Dialog with Previous”, se v podobě fitness cvičitelky s šátkem a kosou opatřenou chlebovými objekty stává zprostředkovatelkou proměny těchto tradičních symbolů. Čechmánková nám tak nabízí otázky o proměně a významu tradice a zároveň nás přivádí zpět k myšlenkám na tradiční způsob života.

@veronikacechmankova

FINALISTA
LUKÁŠ SLAVICKÝ 

Absolvent ateliéru malby na AVU, pracuje s malbou, videem, objektem a instalací, kdy jednotlivá média kombinuje a propojuje. V rámci tématu Uvnitř pohybu, vytvořil triptych složený ze dvou obrazů a jednoho videa. První obraz “Training day” reflektuje přípravnou fázi a byl vytvořen v čase odpovídajícím počtu a délce tréninků. Druhý obraz “Matchday”, je pojat jako zápas a musel vzniknout v limitu 2x90 minut. Třetí část triptychu - video - tematizuje pohyb, uchvácení i mezilidsky spojující stránky sportu.

@lukas_slavicky 

FINALISTI 
TEREZA SIKOROVÁ A TOMÁŠ MORAVANSKÝ

Tereza Sikorová, klaunka a performerka a Tomáš Moravanský, intermediální umělec a dramaturg spolupracují dlouhodobě jako autorská dvojice na sérii projektů manifestujících se skrze experimentální intervence, veřejné performance, videozáznamy a pseudo-virální spoty na vlastní umělecko-sportovní události. Oba umělci jsou zároveň spoluzakladateli a klíčovými členy interdisciplinárního sdružení INSTITUT INSTITUT.
„Dead in the Pool“ je pětihodinové představení, ve kterém se kromě přítomnosti klauna v roli plavčíka nic neděje. Performance pracuje s představivostí návštěvníků, kdy jejich fyzická přítomnost dotváří samotné dílo.

@institutinstitut


NAPSALI O NÁS

Kde všude jste se mohli dozvědět o prvním ročníku projektu Art Grand Slam? Vybrané články a reportáže naleznete ZDE 


FOTOGALERIE

SmetanaQ Gallery 

České centrum Paříž 



GARANTI KATEGORIÍ

VEŘEJNÝ PROSTOR

Mgr. Marie Foltýnová, Ph.D.

Působí v Galerii hlavního města Prahy od roku 1997, kde pracovala do roku 2004 nejdříve jako externí lektorka a posléze vedoucí lektorských programů, výtvarného ateliéru a kurzů Galerie hlavního města Prahy. V letech 2009–2012  pracovala jako odborná památkářka v oddělení evidence movitých památek územního pracoviště Střední Čechy. V roce 2012 se vrátila do GHMP na pozici kurátorky veřejné plastiky. Od roku 2018 vede Oddělení správy veřejné plastiky GHMP. Od roku 2016 spolupracovala na přípravě a následné implementaci programu Umění pro město zaměřeného na systematickou podporu současného umění ve veřejném prostoru ze strany hlavního města Prahy. Jednotlivé projekty se soustředí nejen na osazování trvalých instalací, ale realizaci dočasných uměleckých intervencí ve spolupráci se samosprávami městských částí a dalšími pražskými organizacemi. Absolvovala magisterské i doktorské studium dějin umění na FF UK. 

FILM

Jindřiška Bláhová

Filmová redaktorka týdeníku Respekt, filmová historička působící na FAMU a šéfredaktorka předního odborného filmového časopisu Cinepur. V roce 2023 jí vyšla jako editorce kniha o dějinách filmového festivalu v Karlových Varech před rokem 1989.

KNIHA

Milan Tesař 

Český spisovatel, scenárista a novinář. V roce 1987 nastoupil jako redaktor kulturní rubriky Zemědělských novin, za tři roky se stal členem první redakce nově vycházejícího časopisu Reflex. V roce 1993 pracoval ve společnosti Febio a byl u zrodu satirického pořadu Česká soda. Tentýž rok se vrátil do redakce časopisu Reflex, kde vedl dalších dvacet osm let kulturní rubriku. V roce 1995 začal psát s dvěma dalšími scenáristy komiks Zelený Raoul, který na stránkách Reflexu vycházel až do roku 2022. V roce 2016 připravil pro Českou televizi cyklus o vážné hudbě Můj pokus o mistrovský opus a o dva roky měla v Divadle Na Fidlovačce premiéru jeho hra Výjimečný stav.  Pro ČOV výbor knižně zpracoval soubor fejetonů z olympiády v Soči, respektive v Riu de Janeiru.  Jako editor připravil v roce 2017 do tisku knihu Jizerská 50: Závod plný příběhů. V roce 2011 mu vyšla literární prvotina Deník rodícího se otce, v roce 2019 kniha povídek Volané číslo existuje a v roce 2023 pokus o české hygge, kniha Štěstí po česku aneb 42 způsobů, jak být v téhle zemi v pohodě.

DIVADLO

MgA. Mgr. Marta Ljubková

Dramaturgyně a pedagožka. Vystudovala bohemistiku na FF UK a dramaturgii na KALD DAMU, kde nyní také pedagogicky působí. V letech 2015 až 2022 byla šéfdramaturgyní Činohry Národního divadla. Spolupracuje s divadly zřizovanými i nezávislými. Od roku 2022 působí v kulturním domě Vzlet.

FOTOGRAFIE

Doc. MgA. Mgr. Tomáš Pospěch, Ph.D. 

Historik umění, vizuální umělec, volný kurátor. Žije v Praze. Vystudoval fotografii na ITF FPF SU v Opavě (1998), dějiny umění na FF UP v Olomouci (1995) a na FF UK v Praze (1999) a doktorandské studium na ITF FPF SU v Opavě (2013). Od roku 1997 je zaměstnán jako pedagog na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, v letech 1997–2007 působil rovněž jako interní pedagog na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Od roku 2019 působí také jako kurátor fotografie UPM v Praze. Jako historik umění se zaměřuje především na fotografii a současné umění střední Evropy. Je autorem více než čyřiceti knih, například monografií Vladimíra Birguse, Jindřicha Štreita, Viktora Koláře, Jana Jindry, Pavla Vavrouška, Karla Bucháčka, knih Jiří Hanke: Pohledy z okna mého bytu, publikace o současné slovenské dokumentární fotografii Slovensko, antologie textů Česká fotografie 1938–2000 v recenzích, textech, dokumentech a na ni navazující Myslet fotografii nebo knihy článků a fotografií Eugena Wiškovského Obrazová fotografie. Vedle toho je spoluautorem výstav a knih Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Tenkrát na Východě, Slovenská nová vlna – 80. léta, Šumperák nebo výběru z Deníků Josefa Koudelky.


UMĚLECKO-SPORTOVNÍ POČINY

Behěm slavnostní vernisáže, která se uskutečnila 15. 2. 2024 ve SmetanaQ Gallery jsme představili pět uměleckých kategorií. Do každé kategorie jmenovali vybraní odborní garanti díla, která se váží ke sportovním tématům. Z těchto nominovaných děl vybrala porota z řad odborníků a tzv. advisorů jedno oceněné dílo. Porota hlasovala online formou a vítěz dostal designovou sošku od designérky Hany Vopravilové z ateliéru Sklo na Fakultě umění a designu UJEP.  Zde představujeme výherce a nominovaná díla. 

VÍTĚZOVÉ KATEGORIÍ 

DIVADLO: Bratři v tricku: Běžkařská odysea 
FILM: Případ modrý 
FOTOGRAFIE: Matěj Skalický
VEŘEJNÝ PROSTOR: Basketbalové hřiště v Písku 
LITERATURA: Zdeněk Němeček: Sochař pohybu 
UMĚNÍ: Jakub Janovský

PŘEDSTAVENÍ NOMIMACÍ

DIVADLO - odborný garant Marta Ljubková 

  • Momentum – autentické nebo atletické dílo

Martina Hajdyla Lacová / Zuzana Sceranková / Klára Hutečková 

Premiéra: 12. a 13. 6., Studio Alta / 16. 6. 2021, Stanica Žilina-Zarečie (SK)

Tanečnice a choreografka Martina Hajdyla Lacová a scénografka a performerka Zuzana Sceranková každá svým způsobem přispívají ke vzniku originálního jazyka představení, které se doslova točí kolem jediného momentu. Momentu nejvyšší koncentrace všech fyzických i mentálních sil. Momentu úplného soustředění těsně před vymrštěním koule. Scénická studie inspirovaná skicami Petra Sceranku, který se mnoho let zabýval modelováním Guliara. Obrys, proporce, studie detailu, několikrát překreslená linie. Nejlepší pokus často nebývá ten poslední. Studie nehybné sochy figury v pohybu. Zastavený pohyb. Dynamická nehybnost. Tak hybnost nebo nehybnost? Hutnost nebo nutnost? Dvě performerky vrhající se do tanečního nebo objektového představení.

foto: zdroj www.me-sa.cz

  • Bratři v tricku / Běžkařská odysea

Běžkaři: Adam Jarchovský, Václav Jelínek / Supervize: Tomsa Legierski Kostýmy: Jarmila Enochová

Výlet je závodem, jehož hlavní cena je zážitek. V tomto ohledu jsou tito muži nejlepšími závodníky z nejlepších – skuteční šampióni. Dokonce větší, než si sami myslí. Dva běžkaři ztraceni v mapě i v ročním období, bok po boku a však v jedné stopě podstupují běžkařskou odyseou – bludnou pouť s nejasným koncem i průběhem! Hole vzhůru, vosk na knír, čaj na kuráž a krok sun krok! Představení „Běžkařská odysea“ čerpá z letitých zkušeností Bratrů v tricku na poli pouličního divadla. Tradičně silnou doménou souboru je sebeironie, žonglování, předmětová manipulace, střídmá akrobacie a laskavý humor. Diváci budou psychicky i fyzicky vtaženi do děje ať se děje co se děje. 

  • La Putyka: Runners

Režie, koncept: Rostislav Novák ml., Vít Neznal

 

Okouzlující tanec, působivá akrobacie a originální živá hudba se spojují v inscenaci, která zkoumá čas ve světě, který vyžaduje, aby se vše dělalo ve spěchu. Čtyři tanečníci a dva hudebníci zvou diváky, aby se zamysleli nad životem v rychle se měnícím světě. Unikátní scénografii zde tvoří obrovský běžecký pás, který byl vyroben na míru ve Velké Británii. Herci na něm během představení uběhnou dohromady téměř celý maraton. Snažíme se všechno stihnout a to, co jsme nestihli, dohonit. Nestačí být dobří, zítra musíme být lepší. Chceme jít s dobou, ale ta nás už dávno předběhla. Nemůžeme se zastavit, nemůžeme spát, nemůžeme si sednout a vypít si v klidu šálek kávy a přečíst si od začátku do konce alespoň jeden článek (už teď je pro vás tahle věta dlouhá, přiznejte se). Musíme běžet, protože nemáme čas. Nemáme čas, protože ten pořád běží. A získat ho je běh na dlouhou trať. Běh, při kterém se vyplavují do těla endorfiny, takže tenhle styl života milujeme.

foto: zdroj: www.jatka78.cz


VEŘEJNÝ PROSTOR - odborný garant Marie Foltýnová 

  • Skatepark Vltavská

Novým veřejným sportovištěm se v roce 2022 díky podpoře MČ Praha 7 stal podchod u Hlávkova mostu u stanice metra Vltavská. V režii U/U Studia a architektů Martina Hroudy společně s kolegou Jiřím Kotalem vzniklo velkorysé místo pro freestyle na skatech, BMX nebo koloběžkách. Vešly se sem i plochy pro boulder, workout nebo pouliční streetartovou galerii. Kromě rekonstrukce samotného komplexu podchodů, který poslední desetiletí byl místem, kam se raději vůbec nechodí, se v projektu myslelo i na estetiku a uměleckou intervenci vytvářející vizuálně charakteristickou podobu upraveného veřejného prostoru. Grafický návrh autorské velkoplošné malby s motivem elementu vody a toku řeky Vltavy, která se v barevných variacích uplatňuje na zdech, ale i na podlahách a pojezdových plochách, vytvořil grafik Maxo Samko ze studia Revolta a Jakub Karlík. 

foto: zdroj: www.uustudio.cz

  • Skatepark Řeporyje

Ve spolupráci se studiem Bubec, o. p. s. a městské části Praha-Řeporyje a programu Umění pro město, kterým magistrát metropole podporuje současné umění ve veřejném prostoru, realizován záměr vytvořit skatepark s funkcí veřejného kulturního a sportovního areálu. V areálu byla osazena vybraná umělecká díla korespondující svým námětem nebo charakterem s lokálním prostředím a komunitou. Dílo Ladislava Plíhala Thunderbold bylo vytvořeno specificky pro daný prostor. Je inspirované reálnou historickou událostí.16. dubna 1945 se nad Řeporyjemi odehrál letadlový souboj, při kterém se podařilo americké stíhačce Thunderbolt P-47D sestřelit německou proudovou stíhačku Messerschmitt Me 262. Dalším uměleckým dílem v areálu je Kickflip od Lukáše Raise. Inspirací pro sochu byla autorovi dráha a rotace, kterou opisuje skateboard při provádění tohoto poměrně těžkého triku. Třetí umělecká plastika Koule je dílem Čestmíra Sušky, který založil sousední umělecké studio Bubec. Objekt pomocí miskovitých tvarů svařených do koule o průměru 250 cm obrácených směrem ven se chová jako satelity přijímající i vysílající všechny druhy zpráv a tak komunikuje se svým okolím. 

foto: zdroj: www.uustudio.cz

  • Basketbalové hřiště v Písku

Pro renovaci basketbalového hřiště v Písku dedikovanému Vítu Krejčímu navrhl obraz pro hrací plochu Martin Kafes Hirth. Charakteristická barevná paleta i rukopis grafika a streetartového umělce, který má za sebou celou řadu zkušeností s velkoplošnými malbami do interiérů i s venkovními muraly, se v designu hřiště nezapře. Umělec vystupující pod nickem Kafes33 svůj formoval ve svobodném prostředí graffiti scény. Abstraktní linie zdánlivě chaoticky přelévající se do ploch a skvrn jsou promyšlenou kompozicí, kterou Kafes33 pevně ovládá. Koncept asociativního a aditivního vrstvení barev a liníí poskytuje prostor pro téměř nekonečné variace. Herní plocha je v případě basketbalového hřiště v Písku doplněna textem, který heslovitě odráží svět vrcholového i amatérského sportu. 


FOTOGRAFIE  - odborný garant Tomáš Pospěch  

  • Roman Franc - sportovní motivy 

Romana France fascinuje svět „hobystů“. Lidí, kteří jsou něčím fascinováni do té míry, že to prostoupí jejich životem, až to prostoupí jejich příbytky, odíváním a přijímanými životními hodnotami. Takové lidi rád fotografuje jak v individuálních portrétech, tak ve velkých skupinách. Často jsou to sportovci, ať už sokolové, nejraději ze „staré gardy“, vodáci nebo účastníci soutěže v hodu žabek.

  • Matěj Skalický

Matěj Skalický vytvořil rozsahem drobný, ale vizuálně silný soubor velkoformátových fotografií starých sokolských žíněnek. Propocené a už také značně zteřelé žíněnky jsou nejen poctou generacím sokolů, kteří na nich tužili své tělo, ale také meditativními „rothkovskými“ obrazy.

  • Vendula Knopová

Vendula Knopová šponuje estetiku humoru až k prahu trapnosti. Vrací nás k tomu, čemu jsme sev dětství smáli, ale co dospělost smázla. Inscenuje situační humor, zpřítomňuje jej − někdy obrazem, někdy videem nebo textem. Odkrývá vzpomínky na dětské hry, loví v paralelním světě svých nedospělých sester, s vážnou tváří provádí archeologii dětství, aby z něj vykopala nevážno. Znovuobjevuje svět zvláštních příkazů nebo jen prohlášení ze světa dospělých, z nichž se v myslích dětí stávají jen směšné floskule, zbavené jakéhokoliv smyslu. Sport se v tomto poťouchlém obrazovém humoru objevuje mimoděk, ale přirozeně, tak jak je samozřejmou součástí našich životů.

  • Kateřina Sýsová

Sportovní téma se u ní objevuje často v jejích netradičních „ilustracích“ tradičních českých jídel v souboru KUCHBUK. Tyto „obrazové kuchařky“ jsou především příhodným glosováním českých společenských stereotypů.


LITERATURA - odborný garant Milan Tesař 

  • Jan Králík: Na kohouta si vyskočím 

(Historie kola v Čechách 1817-1918/The History of the Bicycle in Bohemia)

Rok vydání: 2022 / Nakladatelství: Jan Králík

Po dvaceti letech bádání, objíždění muzeí, archivů a soukromých sbírek doma i ve světě napsal a vydal autor, jak sám píše,  z rozmaru tuto knihu. Je to nesmírně poctivé, detailní dílko, zvící čtyři sta stran a šest set fotografií s detailními popisky. Kniha mapuje vývoj kola v našich zemích se zařazením do celoevropského kontextu a čtenářské ohlasy na Databázi knih jsou skvělé:  „Napsaná svižně“, napsal jeden z nich, „ prostě bible cyklistů.

  • Zdeněk Němeček Sochař Pohybu

(Nakladatelství: Universum, 2023 / Autor: Petr Volf (ed.)

Monografie představuje život a dílo českého sochaře specializujícího se na sportovní tématiku. Dokládá umělcovu
výjimečnost v domácím i mezinárodním srovnání. Řada soch Zdeňka Němečka, který byl více než tři desetiletí teoretiky
umění opomíjen, má již ikonický status. Staly se neodmyslitelným uměleckým prvkem veřejného prostoru Prahy,
Pardubic, Hradce Králové, Jindřichova Hradce nebo Kyjova, ale také Frankfurtu nad Mohanem, Mnichova nebo Tallinnu. Objevnou
publikaci graficky ztvárnila Jana Vahalíková a sochy vyfotografoval Salim Issa.

  • Soubor autorů: Je to jízda: O svobodě na kole ve městě i krajině 

Rok vydání: 2021 / Nakladatelství: Paseka

Editor této knihy Ondřej Buddeus sesbíral vyznání dvanácti osobností z nejrůznějších oborů. Zabývají se literaturou, výtvarným uměním, sociologií, filmem, architekturou, módou i molekulární biologií. Kolo pro ně znamená radost, svobodu a vášeň. Tohle je kniha postřehů a netušených souvislostí. A také zkušeností draze zaplacených sedřenými dlaněmi a natlučenými kostmi.

  • Karel Knap, Václav Nedomanský: Můj nejslavnější únik  

Rok vydání: 2023 / Nakladatelství: Universum

 „V Kanadě se můj život neproměnil v bezmeznou idylu. Coby bláhový přistěhovalec s chabou znalostí angličtiny jsem za oceánem obtížně začínal a později musel strávit mamutí porce zklamání. Přesto jsem na svůj ‚Big Escape‘ patřičně hrdý,“ píše v předmluvě knihy Karla Knapa Můj nejslavnější únik dnes devětasedmdesátiletý Václav Nedomanský. Jde o naprosto výjimečný příběh hokejisty, který jako první překonal železnou oponu a poté nastoupil v nejslavnější lize NHL. V překvapivě otevřené zpovědi odhaluje zákulisí velkolepých reprezentačních triumfů nad nenáviděnými Sověty či svého napínavého úniku z totalitní vlasti. Autor téměř 800 soutěžních gólů díky své vůli a pomoci přátel doputoval z válkou poničeného Hodonína až do Síně slávy v Torontu, nejméně třicet let odmítal zveřejnění svých pamětí. Teď to přišlo!

  • Dalibor Vácha: Vilda   

Rok vydání: 2023 / Nakladatelství: Argo

Román o Vildovi Jakšovi, čs. mistru boxu ve střední váze, který prožil zářivý život celebrity ve třicátých letech minulého století nejen v Praze, ale hlavně v Paříži. Když ČSR v roce 1938 mobilizovala, odmítl zůstat ve Francii a nastoupil vojenskou službu. Po okupaci uprchl z protektorátu a po dobrodružné cestě sloužil v čs. jednotce ve Francii a vstoupil do 311. čs. bombardovací peruti ve Velké Británii. U třistajedenáctky létal jako palubní střelec, což se mu nakonec stalo osudným. Perfektně vyrešeršovaný příběh historika a zkušeného spisovatele.

  • Martin Hašek: Baseball – malá země, velké sny

Rok vydání: 2023

Nakladatelství: Jota 

Jinak než s chutí nelze číst knížku zkušeného sportovního novináře Martina Haška: Baseball – malá země, velké sny. Vypráví „unikátní příběh mužské baseballové reprezentace, složené z hasičů, učitelů, finančních analytiků či správců hřiště, která se poprvé ve své historii probojovala mezi nejlepší světové týmy na World Baseball Classic 2023 v Tokiu. S americkými a japonskými giganty sice prohrála, ale porazila Čínu a vysloužil si další pozvání.  Díky svého hrdinskému a fair play vystupování si čeští kluci získali japonská srdce.  Člověk si čte a chvíli je pyšný na svou zemi. Jak vzácné, dnes. 


FILM - odborný garant Jindřiška Bláhová

  • Olympijský mezičas (r. Haruna Honcoop, 2023)

Co se děje se stadiony, když skončí olympiáda? Stanou se z nich bílí sloni. Přirovnání si dokumentaristka vypůjčila z dějin Siamu. Bílý slon znamená „dar“, jenž je pro svého majitele prokletím. V případě stadionu finanční zátěž a chátrající kolos zabírající životní prostor obyvatelům metropolí – od Pekingu, přes Tokio po nadcházející letošní Paříž. Honcoop se vypravila po těchto „ne-místech“ bez budoucnosti, na řadu z nichž lidská noha léta nevkročila. Ukazuje tak odvrácenou stranu her. Snímek je důležitým příspěvkem do sílící debaty o jejich smysluplnosti a ekologické i ekonomické neudržitelnosti.

Foto: zdroj: www.dokweb.net

  • Případ modrý (dokument, r. Roman Vávra, 2023)

Film spojuje empaticky listování rodinným albem a dějinami Československa spojuje. Příběh svého otce, kdysi nejlepšího hokejového brankáře světa, Bohumila Modrého vypráví jeho dcera. Modrý v barvách LTC Praha zásadně přispěl ke vzniku moderního stylu brankářství i úspěchům tuzemského hokeje po válce. V roce 1948 dostal nabídku jít chytat do NHL. Jeho hvězdnou kariéru i rodinný život ale zničil v roce 1950 vykonstruovaný politický proces. Kdysi národem oslavovaný mistr světa ze Stockholmu byl obžalován ze špionáže a velezrady a odsouzen na patnáct let do vezení a uranových dolů. Dokument zachycuje dějiny hokeje a obecně známým mechanismům represí komunistického režimu dává nový, konkrétní a silný příběh.

foto: zdroj: www.ceskatelevize.cz
  • Vyšehrad: Fylm (režie: Martin Kopp, Jakub Štáfek, 2022)

Absurdní, vulgární, ale přesto v rámci svého „fekálního“ žánru povedená komedie za světa (pražského) fotbalu. Fotbalista Lavi, „génius i dylina“, chce přestoupit ze Slavoje Vyšehrad do vytoužené Sparty, ale trochu si to zkomplikuje. Snímek lavírující na hraně trapnosti a trefné satiry ze zákulisí kopané. Na vtipu se podíleli i Jan Koller, Tomáš Rosický nebo Vladimír Šmicer. Filmu se zároveň daří dynamicky zachytit fotbalové zápasy, což není v kinematografii vůbec automatické.

foto: zdroj: www.bioscop.cz

  • Adam Ondra: Posunout hranice (dokument, r. Jan Šimánek, Petr Záruba)

Může být lezení uměleckým dílem? Podle Adama Ondry, jednoho z nejlepších světových lezců současnosti, ano. Alespoň lezení na skále, ne na umělé stěně. „Jde mi o estetiku pohybu“, říká letos dvacetiletý Ondra v dokumentu, který sleduje sportovce zcela oddaného své disciplíně. Portrét – v osobní a emoční rovině nároků vrcholového lezení na soukromí jakýsi český pokus o Bez jištění na El Capitan (Free Solo) – zachycuje muže měnícího se ve sportovní hvězdu.

foto: zdroj: www.hanibal.cz